Kend dine flyrettigheder før rejsen
Forbered dig før rejsen: Kend dine flyrettigheder!
At få at vide at ens fly er forsinket, aflyst eller du sågar bliver nægtet booking, til det fly du allerede har en flybillet til, er den værste start eller afslutning på en ferie – særligt hvis chefen sidder hjemme i Danmark og forventer dig tilbage på arbejde.
Men selvom chefen sikkert bliver sur over du tager en ”ekstra” feriedag, så er der alligevel en større økonomisk erstatning at hente, hvis flyrejsen ikke gik som planlagt. For mange er der op til 600€ (4.500 kr.)
Hvert år oplever flere millioner rejsende at deres fly enten bliver forsinket flere timer eller at flyet helt bliver aflyst. Men de færreste rejsende som er klar over, hvornår de har krav på erstatning og flyselskaberne undlader oftest at informere passagerne om deres flyrettigheder og krav på økonomisk erstatning.
Alene i Danmark anslås det af Flycancel.com at danske rejsende går glip af 1,3 milliarder i erstatning. Beløb, hvilket kommer flyselskaberne til gode.
Når dit fly er aflyst
Det kan nogen gange være svært at gennemskue, hvornår ens fly er forsinket og hvornår det er blevet aflyst. I det tilfælde er det vigtigt at holde øje med flynummeret, der står på din billet og det flynummer, der står på skærmen i afgangshallen i lufthavnen.
Hvis flynummeret bliver ændret, mens du står i lufthavnen, kan der søges om kompensation efter 2 timer.
Bliver du til gengæld ombooket til et nyt fly med det sammen, og du dermed lander på din slutdestination samme tid, som du ellers skulle, så er der ingen kompensation at hente. Er man derimod 2 timer forsinket ved ankomst, er det muligt at hente kompensation på op til 600 €.
Det er flyselskabets ansvar at ombooke dig til et andet fly, hvis aflysning eller ændring sker indenfor 14 dage.
Dine flyrettigheder når flyet er forsinket.
Hvis du ankommer mere end tre timer senere til din slut destination end der står på din flybillet, så har du krav på økonomisk erstatning. Beløbet afhænger af om det er indenrigs- eller udenrigsflyvning samt antallet af km du har fløjet.
– Du har krav på 100 Euro i kompensation ved indenrigsflyvninger.
– Du har krav på 250 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger under 1.500 km.
– Du har krav på 400 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
– Du har krav på 600 Euro i kompensation ved udenrigsflyvninger, der er længere end 3.500 km.
Sådan klager du
Selvom loven omkring flypassagerens flyrettigheder er helt tydelige også for flyselskaberne, så vælger mange flyselskaber ikke at besvare klage mails fra flypassagerer som har været forsinket, overbooket eller ventet pga et aflyst fly.Hvis flyselskabet ikke besvare din klagemail, eller hvis du ikke selv ønsker at håndtere sin klagesag, så kan klagefirmaer som Flycancel.com gratis håndtere de klagendes sager.
Til forskel fra klagende passagerer, har klageselskaberne som Flycancel.com advokater i firmaet, som sikre at flyselskaberne tager alle klagesager seriøst, og at eventuelle erstatninger bliver udbetalt til de rejsende så snart sagen er afgjort.Klageselskaberne har også muligheden for at bringe flyselskaberne i retten, så de juridisk skal bevise de IKKE var forsinket, aflyst eller overbooket.
Søg erstatning 3 år tilbage
Lovningen omkring, hvor længe tilbage man kan søge er også helt tydelig. Man kan søge erstatninger for forsinkelser, aflysninger eller overbookninger 3 år tilbage i tiden.
For at kunne søge erstatning er det vigtigt at man gemmer sin flybillet og eventuelle kvitteringer på udgifter brugt pga. flyforsinkelsen, aflysningen eller overbookningen.