Husk dine knibeøvelser – app

Del på:

 

Har du også svært ved at huske at lave din knibeøvelser?

Så skal du have appen Knibeøvesler.

Appen Knibeøvelser er udviklet af et team af fysioterapeuter, jordemødre og gynækologer som har lavet appen på baggrund af deres fælles forskning.

En veltrænet bækkenbund kan forebygge en lang række underlivsproblemer, som f.eks nedsynkning af underlivet og inkontiens, som begge er sygedomme mange kvinder lider af.

Knibeøvelser under graviditet og efter du har født.

Når en kvinde bliver gravid, vil livmoderen, efterhånden som den vokser, tynge mere og mere ned mod bækkenbunden. Samtidig begynder livmoder og urinblære at konkurrere om pladsen i bækkenet.

Hvis bækkenbunden er blød og slap er der større risiko for at få gener i løbet af graviditeten, såsom ikke at kunne holde på urinen – og komme til at tisse lidt. Du kan også blive overrasket, hvis barnet pludselig flytter sit hoved og trykker mod blæren. Det samme kan ske, hvis du hoster eller nyser og ikke når at knibe sammen forinden. Der er ikke noget at være flov over — det sker bare. En del gravide oplever også at få hæmorider, det vil sige små åreknuder ved endetarmsåbningen. De kan gøre ondt og svie meget. En stærk bækkenbund forebygger hæmorider — og giver færre gener i det hele taget.

Den dag du føder, udvides og strækkes bækkenbundens muskler betragteligt, eftersom barnet skal ned gennem bækkenet og dermed også gennem bækkenbunden. Hvis du har en god fornemmelse for bækkenbundens muskler, før du føder, har du nemmere ved at træne dig op bagefter, og du får hurtigere kontrol over blandt andet din vandladning.

Det er særligt vigtig at huske at lave knibeøvelser under din graviditet og efter du har født.

Knibeøvelses appen

Appen indeholder en introduktion af bækkenbunden og en række træningsprogrammer. Find f.eks programmer, der er designet til køen i Nette eller ventetiden i bussen.

Appen koster 13 kr og kan købes i App store.

Kide: jordemoderforeningen.dk & Q.dk